FANDOM

Sabor to drugoplanowa antagonistka z filmu Tarzan. Jest to samica lamparta, która zabiła rodziców Tarzana oraz dziecko Kali i Kerczaka na początku filmu.

Wygląd Edytuj

Sabor jest dużą lamparcicą o smukłym, umięśnionym ciele, które pozwala jej poruszać się szybko, by złapać ofiarę. Ma jasnozłotą sierść pokrytą ciemnymi cętkami, dziki wyraz pyska i bardzo długie, ostre kły. Jej oczy są duże i mają żółtozieloną barwę.

Osobowość Edytuj

Sabor jest dobrze znana w dżungli ze swego okrucieństwa. Jest jedynym zwierzęciem w filmie, które w ogóle nie mówi, zamiast tego warczy i ryczy. Oprócz bycia bezwzględnym drapieżcą, jest także bardzo odważna w czasie walki, co pokazano podczas jej starcia z Tarzanem i Karczakiem.

Sabor jest jedną z najbardziej zabójczych postaci Disneya: jest wyjątkowo niebezpieczna, skuteczna w zabijaniu i bezlitosna dla swoich ofiar. Jako młoda lamparcica zabiła i pożarła synka Kali i Kerczaka, zamordowała rodziców Tarzana, a potem walczyła z Kalą, której jednak udało się uciec. Około dwadzieścia lat później Sabor wykazuje nie tylko wyjątkowo długą żywotność jak na panterę, ale nadal jest niezwykle silną przeciwniczką. Pokonała Kerczaka, wykazując się swoją szybkością, była także bliżej zabicia Tarzana niż Clayton kiedykolwiek był.

Historia Edytuj

Tarzan Edytuj

W piosence otwierającej film widzimy błyszczące oczy Sabor, a niedługo potem, gdy Kala i Kerczak śpią, ich dziecko się oddala. Sabor zaczaja się na nie i zabija, a potem ucieka, zostawiając rodziców pogrążonych w rozpaczy. Później Kala, podążając za płaczem dziecka, trafia do domu zbudowanego przez rodziców Tarzana. Znajduje krwawe ślady łap na podłodze i martwe ciała dorosłych, lecz później odnajduje także żywe, płaczące dziecko. Przytula je, gdy zaczajona Sabor znienacka ją atakuje. Udaje jej się uciec razem z dzieckiem, gdyż drapieżnik zaplątał się w siatce.

Wiele lat później Sabor atakuje stado goryli. Kerczak walczy z nią, lecz nie może pokonać zwinnej i szybkiej lamparcicy, która rani go w pierś. Jednak zanim ta zdążyła zadać ostateczny cios gorylowi, Tarzan rzuca się do obrony. Podczas walki Sabor także rani go w pierś i łamie jego włócznię. Zaostrzona końcówka włóczni spada do dołu, więc Tarzan biegnie tam i chwyta ją. Ostatecznie zabija lamparcicę za jej pomocą, a następnie wydostaje się z dołu i podnosi jej ciało, prezentując je wszystkim.

Tarzan II Edytuj

Sabor pojawia się na krótko, gdy goni młodego Tarzana w dolinie. Prawie go zabija, lecz ryk Zugora odstrasza ją.

Ciekawostki Edytuj

  • W serii książek autorstwa Edgara Rice Burroughsa, Sabor to określenie lwicy, podczas gdy słowo Numa oznacza samca lwa. Sheeta była właściwą nazwą dla lamparta w fikcyjnym małpim języku.
  • Ponieważ lwy nie zamieszkują dżungli, Sabor zamieniono w filmie na lamparta, który jest rzeczywistym drapieżnikiem szczytowym w dżungli.
  • Pomimo bycia afrykańskim lampartem, Sabor została przedstawiona w bardzo wystylizowany sposób: ma dziwny kształt głowy, bardzo długie kły (prawie jak u tygrysa szablozębnego) i nietypowe cętki.
  • Dźwięki wydawane przez Sabor to mieszanina odgłosów różnych wielkich kotów, w tym tygrysa, lwa, lamparta, jaguara i pumy.
  • Początkowo w filmie miała być scena, w której jest pokazane, jak Sabor zabija rodziców Tarzana. Nadal można ją zobaczyć na dwupłytowym wydaniu DVD.
  • Chociaż oznaczona jako samica w filmie, napisy końcowe gry Kingdom Hearts wskazują, że jest samcem.
  • Ma w sumie od trzydziestu do siedemdziesięciu cętek.
  • Jest wyjątkowo długowieczna jak na lamparta i nie wykazuje żadnych oznak starzenia się.
  • Zabiła co najmniej trzy postaci (dziecko Kali i rodziców Tarzana), a trzy inne zraniła (Kalę, Kerczaka i Tarzana). To czyni ją jednym z najbardziej niebezpiecznych zwierzęcych antagonistów w filmach Disneya.
  • Pomimo bycia antagonistą w filmie, Sabor tak naprawdę nie jest zła. Jest po prostu dzikim drapieżcą, który musi polować, by przetrwać w dżungli.